30 Mayıs 2015 Cumartesi

TAPU'DA İŞLEMLER NASIL YÜRÜYOR.


       Alıcı ve satıcı satış rakamında anlaştınız, anlaşmayı bir kağıda döktünüz.Artık zorlu ve stresli tapu süreci başlamış oldu. Peki tapu işleminden önce neler yapmanız gerekiyor? Hangi evrakları toplayacaksınız ve işlemi nasıl yürüteceksiniz? Tecrübelerimizi de bu açıklamalara katarak yapılan hataları da sizinle paylaşmak ve açıklamalarımızı bu şekilde yürütmek istiyorum. 
    Öncelikle tapu dairesi tarafından istenen evraklara bir bakalım. 

SATICIDAN İSTENEN EVRAKLAR:
  1. Tapu aslı veya fotokopisi
  2. Nüfus cüzdanı aslı (TC Kimlik Numarası yazılı olmalı) ve fotokopisi (fotokopinin altına açık adresinizi ve telefon numaranızı yazmalısınız.) Tapu dairesi tarafından gönderilen mesajlar bu numaraya geldiğinden telefonunuzu doğru yazmalısınız. Ayrıca yeni kimlik çıkartanlar eski kimlik fotokopisini verebiliyorlar. Bu da işlemin uzamasına, ertesi güne kalmasına neden oluyor. 
  3. Belediye'den alınan vergi borcu yoktur (rayiç) yazısı. Tapunuzla beraber belediyeye gittiğinizde kısa sürede alacağınız bir yazıdır. Vergi borcunuz var ise belediye öncelikle bu borcu kapatmanızı ister ve yazıyı ondan sonra size verir. İçinde bulunduğunuz yılın tüm borcuda size aittir. Çünkü yılın ilk günü emlak vergisi tahakkuk eder ve o yılın borcu size ait olur. Almış olduğunuz bu yazının altında mülkünüzün belediye rayiç değerini göreceksiniz. Tapuda bu değerin altında işlem yapamazsınız. O değerin altına sizin satış değerinizi yazın ve evrağı bu şekilde memura teslim edin. 
  4. İşlemi vekalet vererek başkasına yaptıracaksanız, vekaletin aslını da tapu dairesi almaktadır. Düzenleme şeklinde hazırlanmış vekaletnameyi noterde hazırlatırken kısmi bir vekalet verebileceğiniz gibi genel bir alım satım vekaleti de düzenletebilirsiniz. Yasal temsilci vasi ise vasi kararı tapu dairesinde istenecektir.
  5. 4203/5211 Sayılı Yasalara tabii gerçek kişiler için Türk Vatandaşlığından çıkma belgesi (mavi veya pembe kart) ile uyruğuna geçtiği ülke makamlarınca verilmiş kimlik belgesi.
  6. Son altı ay içinde çekilmiş 6 x 4 ebatında fotoğraf. 
ALICIDAN İSTENEN EVRAKLAR
  1. TC Kimlik numaralı nüfus cüzdanı aslı ve fotokopisi (satıcıda olduğu gibi adres ve telefon bilgileri fotokopi altına eklenir. 
  2. İki adet vesikalık resim.
  3. İşlem vekaletname ile yapılacaksa vekaletname aslı.
  4. Alıcı kredi kullanmış ise bankadan alınacak ipoteğe ilişkin evraklar.
  5. Dairenin DASK (Zorunlu Deprem) poliçesi.       
TÜZEL KİŞİLERDEN İSTENEN EVRAKLAR
  1. TTK hükümlerine tabi şirketlerin Ticaret Sicil Memurluğundan alacakları taşınmaz mala ilişkin satışlarda yetkinin ve yetkililerin kimlik bilgilerini açıkca yer aldığı yetki belgesi aslı. İşlemin yapıldığı yıla ilişkin ve tasdikli olmalıdır. 
  2. Vergi levhası aslı ve fotokopisi
  3. Son yönetim kurulu seçiminin bulunduğu ticaret sicil gazetesi örneği. 
  4. Şirket yetkilisinin imza sirküleri
  5. İşlem vekaletname ile yapılacaksa; düzenleme şeklinde yapılmış vekaletname aslı.
  6. İşlemi yapacak kişinin 6x4 ebatında fotoğrafı
  7. Rayiç değer. 
      Tüm bu evrakları toparladınız ve tapu işlemi için hazırsınız. Ama tapuya gitmeden önce yapmanız gereken birkaç işlem daha olabilir. Daireyi banka kredisi ile aldıysanız (mortgage) banka avukatının da tapu dairesinde bulunması gerekiyor. Bunun için en geç bir gün önceden bankanızı veya bankanın vermiş olduğu evraklarda yazan avukatın telefonunu arayarak tapunuz olduğu tarih ve saati bildirmeniz gerekiyor. Aksi takdirde tapu günü avukatın peşinden koşturmak zorunda kalır ve tapunuzu yapamayabilirsiniz.          
       Tapu dairesi sabah 8.30'da açılıyor. Satıcının açılış saatinde orada olmasını öneririm. Aksi takdirde işlem çok uzayabilir. Alıcının ilk başvuruda tapuda bulunmasına gerek yok. Ancak alıcının evraklarının tapuya teslimi şart. Alıcı ve satıcıya ait evraklar ilk kontrolden sonra, size bir sıra numarası verilir ve sıranız geldiğinde memur tarafından evraklarınız alınarak telefonunuza bir mesaj gönderilir. Sizin isteğinize göre mesaj alıcı veya satıcıya atılabilir. Artık işlemler başlamıştır ve tapuda beklemenize gerek yoktur. Kahvaltınızı yapın, çayınızı için, biraz gezin, ikinci gelecek mesajı bekleyin. Gelecek ikinci mesaj tapu harçlarının tutarı, hangi bankaya yatırılacağı ve tapunun yapılacağı saat ile ilgilidir. Gerçi tapu daireleri illa o saatte orada olmanızı aramıyorlar. (Ziraat veya Vakıfbank). Mesajı aldıktan sonra harçlarınızı yatırın. Alıcı ve satıcı buluşarak tapu dairesine gidin. Bu arada işlem kredili ise avukatınızı aramayı unutmayın. Harçların yatırıldığı otomatik olarak tapu dairesine düşmektedir. Ancak kimlik asıllarınızı son bir kontrol için tapu memuruna vermek zorundasınız. Kimlik asıllarını verdikten sonra yaklaşık yarım saat daha bekleyeceksiniz. Daha sonra tapu memuru sizi imza için davet edecek ve satıcıya o kritik soru gelecek. Satış bedelini aldınız mı? Almadıysanız alıcının yüzüne bir bakacaksınız. İmza atıp atmamakta tereddüt edeceksiniz. Bu duruma düşmemek için paranın değiş tokuşunu tapudan önce alıcı ile görüşün. Genelde alıcı imza atmadan parayı vermek istemez, satıcı da haklı olarak parayı almadan imza atmak istemez. Aranızda güven sorunu varsa en güzel yol bloke çektir. Bankalara ait olan bloke çekin  200-300 TL masrafı olsa da, para taşıma riskini ortadan kaldıran ve  stresi azaltan bir yöntem olarak kullanabilirsiniz. Alıcı hazırlatmış olduğu bloke çeki imza aşamasında size verir ve sizde paramı aldım dersiniz. İmzalar atılır ve işlem biter. Kredili işlemlerde banka avukatı da imza aşamasında yanınızda bulunur. Bloke çek istediyseniz banka avukatı veya bankadan bir memur (bankaya göre değişiyor.) bloke çeki yanında getirerek size takdim eder. Kredili işlemlerde kullanılan üç yöntem olduğunu da size söylemeliyim. 1.'si bloke çek, 2.si tapu işleminden sonra paranın satıcı hesabına aktarılması, üçüncüsü ise tapu işleminden sonra kredi kullanılan bankaya gidilerek paranın tahsil edilmesi (bir gün önceden paranızı bankadan ayırtmayı unutmayın. Bankalarda para olmuyor.)Üç yöntemde de içiniz rahat olsun. 
          Artık işlemin sonlarına geliyoruz. İmzalar atıldıktan sonra kredi işlemi varsa kredi evrakları da alıcı tarafından imzalanıyor. Şunu da unutmadan söyleyelim. Bankalar almış olduğunuz kredinin iki katı kadar tapuya ipotek koyuyorlar. Yarım saatlik işiniz kaldı. Memur tapuyu hazırlıyor ve size teslim ediyor. Kredi evraklarından birer fotokopi alınıyor. Bir tanesi avukata veriliyor. Avukat bunları cep telefonundan tarayarak bankaya gönderiyor. Satıcı artık parasını alıcı da tapusunu alabilir. 

Hayırlı Olsun.

Not: Tapu harçları, satışta gelir vergisi çıkıp çıkmama gibi parasal konuları bir daha ki yazımıza bıraktım. 

MURAT DUMLU

PROJEKARTAL GAYRİMENKUL 
DANIŞMANLIK A.Ş. 
  

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder